söndag 30 oktober 2011

Föreläsning: Hundar och människor pratar olika språk

Föreläsning för Strandhundarna den 26e oktober 2011-10-29
Föredragshållare: Anna Ögren, Hundpsykolog/Hundägarcoach

”Hundar och människor pratar olika språk vid olika tillfällen, förstår de varandra?”


Precis som överskriften säger så pratar människor och hundar olika språk och ofta vid olika tillfällen.

Detta innebär att det onekligen blir missförstånd i vår kommunikation.

Vi försöker förmedla information till våra hundar med hjälp av verbala kommandon men ofta förmedlar vårt kroppsspråk något annat.

Vi blir otydliga i hundens ögon och kanske till och med hotar eller skrämmer den an att vara medvetna om vad vi egentligen förmedlar. Alltför ofta talar vi två språk samtidigt.

I mitt yrke som hundpsykolog/hundägarcoach är mitt främsta mål att motivera, engagera och assistera hundägare. Motivera hundägaren att förändra sina rutiner med hjälp av en ny träningsplan. Engagera hundägaren att förstå sin hund och dess behov. Assistera hundägaren i övergången från den teoretiska träningsplanen
till praktisk träning med hunden.

Genom att lära hundägaren att bli mera medveten om hundens kroppsspråk men även sitt eget blir kommunikationen Husse/Matte och hund tydligare och relationen mer sammanfogad.

Under kvällens gång tog jag bland annat upp följande teman:

• ” Hunden pratar mycket med både svans och öron, lär er läsa dessa och bli bättre på att uppfatta hundens sinnesstämning”

• ” Varför drar hunden i koppel och vilka konsekvenser kan detta beteende ge?”


• ” Hundar som skäller vid dörren uppfattas störande och besvärligt för hundägaren, hur uppfattas det av hunden?”

• ” Myter om hundens beteende och människans ledarskap”




Jag erbjuder alla åhörare ett specialpris för privatträning i hemmamiljö,

ERBJUDANDE (gäller en vecka från det att detta publiceras på hemsidan)

Två timmars privatträning för 600 kronor inklusive moms.

För bokning och övrig information vänligen se www.sittfido.se eller maila mig på anna@sittfido.se eller per telefon 0735/182499

2 kommentarer:

  1. Som vanligt när jag läser om vad som händer i Täby och Strandhundarna blir jag både imponerad och en smula avundsjuk. Så intressanta föreläsningar m m ni har! Här på Ekerö där jag bor finns en brukshundsklubb som ligger oåtkomlig i buschen för en icke bilägare. Men det där "vardagsnära" som berör alla hundägare och icke hundägare saknas. Hundägandet är ju inte bara "dressyr". Ni är bara att lyckönska och gratulera!!! Lena o co

    SvaraRadera
  2. Hej Lena,
    jag förstår det där du menar mes att många evenemang som berör hundägare hålls på platser som ibland kan vara både långa och bökiga at ta sig till.
    Ett mycket bra förslag är att samla ihop ett gäng vänner i ditt område och hyra in en föreläsare. Jag själv har hållit föreläsningar i privatpersoners källare, garage och trädgård.

    Med vänliga hälsningar,


    Anna Ögren hundpsykolog(hundägarcoach.

    SvaraRadera