söndag 31 januari 2010

Hundar ökar säkerheten

Det finns många här som inte riktig tycker om hundar, speciellt när de kissar och bajsar på "fel" ställen, eller när hundarna springer okopplade.

Det har jag förståelse för. Det finns många vovvar i området. Allt för många, tycker vissa. Man börjar känner sig osäker med alla dessa djur.

Men låt mig vända på saken: Det är just hundar som gör ett bostadsområde mera säkert.

Ett tryggare boende för alla när det finns hundar.

När jag ringer till Brottsförebyggande Rådet får jag veta att inbrottsstatistiken minskar i områden där invånare patrullerar på kväller och nätter. Inte så konstigt.
Men vem vill ställa upp med en patrullgång mitt i natten vid -15 grader eller ösregn?

Vid Hägernäs Strand finns ingen organiserad patrullverksamhet, men det finns ändå gott om "patruller" som avskräcker inbrottstjuvar. Hundägare som rastar sina hundar!

En inbrottstjuv måste här på Hägernas Strand alltid räkna med att det plötsligt dyker upp en tant med en kissnödig pinscherblandning, eller en grabb med sin Amstaff, eller en pensionerad polis med sin Schäfer.

Ingen vet hur observanta dessa nattvandrare är. De är en okalkulerbar risk för inbrottstjuvar, det finns m.a.o. bättre jaktrevir för dem.

Alla boende vid Hägernäs Strand kan tacka oss hundägare för gratisbevakningen, tycker jag.

Michael Schmidt

8 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med Michael. Hundar bidrar till ökad säkerhet, på många olika sätt. Hussar och mattar som rastar sina hundar, inte bara i dagsljus utan också både tidigt på morgonen och sent på natten utgör störningningsmoment för ljusskygga individer.

    Men hundar skyddar oss även på ett mera konkret sätt. För några veckor sen väcktes jag mitt i natten av min hunds skällande, och sömndrucken försökte jag tysta honom, men han fortsatte att morra dovt och vägrade att lämna sovrumsdörren. Så jag öppnade dörren - och ser i samma ögonblick en mörk skugga på min altan, precis vid dörren. Som dock lade benen på ryggen när en ilsket skällande hund rusade mot honom som om han tänkte hoppa ut genom glaset.

    Då kändes det bra att ha en hund som var uppmärksam på ljud som jag inte ens hörde!

    SvaraRadera
  2. Du kan vända på det hur mycket du vill, trots allt är de så att ni hundägare struntar i lagar och regler! Ni släpper era hunder fria i hela området, utan minsta tanke på övriga! Ni låter hundarna bajs överallt och struntar i att ta upp det! Jag skulle verkligen föredra att ha totalt hundförbud i hela Täby, framför det larv som du skriver om att det blir säkrare med hundar som bajsar och kissar där våra barn leker!

    Lär er att ta ansvar och var inte så förbannat lata! Jag vill inte att mina barn ska leka i era hundars bajs, jag vill inte att mina barn ska blit anfallna av era "snälla" hundar!

    SvaraRadera
  3. Hmmm, den enda som anfaller är du,och du skäller anonymt ...

    Claudia

    SvaraRadera
  4. Harriet, Lukas & Viggo17 januari 2011 kl. 19:31

    Det är trist att du som skriver anonymt drar alla hundägare över en kam. Det finns absolut dem som inte sköter sig men det finns också många, många hundägare som gör det. Om du läser mer här på föreningens hemsida så ser du att föreningen jobbar för att hundägare skall sköta sig och det är så klart positivt. Tänk om vi alla alltid drog alla över en kam. Det finns ju brottslingar, alltså är alla människor brottslingar...
    Var glad i stället att det nu finns en förening som jobbar med ömsesidig respekt mellan hundägare och icke hundägare. Du kan också tänka på alla dem människor vars hund kanske är en livlina. I dag vet man genom forskning att hunden gör så många människor så mycket gott.

    Det är alltid trevligare och mer respektfullt att mötas i en dialog så jag hoppas du nästa gång framträder och inte skriver anonymt.

    Hälsningar från Harriet, Lukas & Viggo som är nya medlemmar i föreningen och som tycker att Strandhundarna är ett välkommet inslag i Täby

    SvaraRadera
  5. Snubblade in på denna intressanta bloggen och läste dett ainlägg nyss. Vet att er diskussion är tämligen gammal, men för mig är den ny iallafall =)

    Mitt namn är Nicklas, och mycket säger att jag kommer flytta till ert område inom kort.

    Jag tycker absolut man ska hålla sin hund kopplad där man ej får ha den lös, och absolut att man ska plocka upp efter hunden, ingen tvekan om den saken.

    Och jag kommer garanterat vara till hjälps i området med mina 2st Presa Canario hundar, en tik och en hane. Dom må se 'farliga' ut, men dom är gudasnälla mot hundar och människor bara dom får chansen. Men att skrämma ev. inbrottstjuvar. OH JA! + det intressanta är att dem mer än gärna patrullerar runt och markerar på allt misstänkt.
    så efter några månader har vi förhoppnignsvis lärt känna er andra och era hundar, så ska vi se till att avskräcka ännu flera busar från området :)
    Vänligen
    Nicklas, Med hundarna Spader och Jojje :)

    SvaraRadera
  6. Uppskattar ett levande bostadsområde. Ni hundägare fyller en viktig funktion här. Det äär trivsamt att se er i området och mina barn stortrivs varje gång de möter och får klappa en hund. Självklart bidrar ni mycket till förhöjd säkerhet i området med er ständiga närvaro. Har precis anmält mig som stödmedlem, för vi har ingen hund.

    SvaraRadera
  7. Visst är de trevligt med folk i rörelse i vårat vackra område men jag är böjd att hålla med den anonyme skribenten. Jag anser att många av hundägarna i området är respektlösa! Det ligger extremt mycket hundavföring på våra gräsmattor och längst vägarna, där vi går. Sen ser jag dagligen mängder med lösa hundar.

    Är hundägare för lata för att följa dem regler som gäller eller struntar dem bara i det? Har era hundar behov av att springa fritt så bör ni ta er till områden där det är tillåtet!

    Uppskattar att ni som ligger bakom denna sida tar seriöst på erat hundägande och att ni sprider detta i vårat område! Tack!

    Trevlig vår!

    Leif

    SvaraRadera
  8. Hej Leif!
    Om du har vänligheten att vara lite mer konkret med din beskrivning på platserna där det finns *extremt mycket hundavföring* så ska jag gärna inkludera detta område i någon av våra bajsplockningsaktioner.
    (se t ex http://strandhundarna.blogspot.com/2010/03/skitsnack.html )
    Hälsar Michael

    SvaraRadera